Dit is mijn test-verwijspagina

 

 

Beste studenten, lees hier je oefening

 

 

Stel:

 

Je bent als medewerker human resource management De directie vraagt je om te komen met een plan om het ziekteverzuim verder terug te dringen. De directie is niet gecharmeerd van dure plannen die veel beloven en weinig opleveren. Je moet dus goed beargumenteren welke activiteiten wel en welke niet ondernomen zouden kunnen worden, en je moet tevens proberen aan te geven wat de kosten en baten zullen zijn, zo mogelijk in financiele termen.

 

Je kan kiezen tussen drie bedrijven.

 

Bedrijf A

 

In dit bedrijf worden coatings gemaakt voor industriele produkten . Er werken ongeveer 600 mensen in het bedrijf, veelal met een LBO-achtergrond . Het werk wordt voor een belangrijk deel in volcontinu dienst gedraaid. De gemiddelde medewerker is 52 jaar oud en man. Het ziekteverzuim bedraagt 7,6%, de WAO-instroom 0,9% per jaar. Men is al een aantal jaren aangesloten bij een arbodienst , die op de plaats van de fabriek ook drie keer per week spreekuur houdt. Procedures als de Wet Verbetering Poortwachter zijn goed ontwikkeld. De leidinggevenden hebben allemaal instructies gehad wat er van ze verwacht wordt. Het is onduidelijk of dat ook werkt. Duidelijk is in ieder geval dat schriftelijke instructies weinig indruk maken op de betrokkenen – die worden simpelweg niet gelezen. De arbeidsinspectie komt met enige regelmaat langs. De indruk bestaat dat zeker de oudere werknemers wel eens een keer een dagje vrij nemen en zich dan ziek melden. Duidelijk is in ieder geval dat tijdens de zomervakantie het ziekteverzuim opvallend veel lager is dan in de rest van het jaar. Juist omdat het werk vaak eentonig is, vinden velen deze gang van zaken ook niet onredelijk.

 

Bedrijf B

 

In dit bedrijf worden softwareapplicaties gemaakt voor websiteontwerpers . Er werken ongeveer 50 mensen, veelal met een HBO of universitaire achtergrond. Het werk wordt voor een belangrijk deel ook thuis en in het weekend gedaan. De gemiddelde leeftijd is 30 jaar, er werken ongeveer 70% mannen. Het ziekteverzuimprecentage is niet precies bekend, en het vermoeden bestaat dat er nog nooit iemand in de WAO is beland. Men weet dat men aangesloten moet zijn bij een arbo-dienst , maar de directie vindt dat eigenlijk geldverspilling en heeft daarom het meest minimale contract afgesloten dat denkbaar is, namelijk een contract waarbij individuele medewerkers de arbodienst kunnen bellen als ze dat zelf nodig vinden. De arbodienst doet verder niets. Van de Wet Verbetering Poortwachter heeft iedereen wel gehoord, maar daar blijft het bij. Leidinggevenden zijn er nauwelijks – er heerst een prettige anarchie – en de arbeidsinspectie heeft zich nog nooit vertoond. Velen vragen zich af of er wel zoiets als ziekteverzuimbeleid moet komen. Ze zien dat vooral als een individuele   verantwoordelijkheid, en bovendien, zo menen ze, werken ze eerder te veel dan te weinig.

 

Bedrijf C

 

Dit bedrijf is een koepel van de kappers in Nederland. Er zijn bijna 4000 kapperszaken bij deze brancheorganisatie aangesloten. De brancheorganisatie verzorgt voor de aangesloten leden niet alleen de belangenbehartiging in Den Haag, maar verzorgt ook de ondersteuning van leden bij zaken die voor hen vaak te lastig zijn, omdat ze te klein zijn. Zo is de branche druk in het afsluiten van mantelcontracten met verzekeraars en regelt het centrale inkoopfaciliteiten, maar de laatste jaren is er ook een vraag om iets te doen aan het ziekteverzuim in de branche. In de branche ligt het ziekteverzuim op 4,3%. Er werken bijna alleen vrouwen in deze branche. De gemiddelde kapper moet niets hebben van ingewikkelde regelgeving als de Wet Verbetering Poortwachter. De arbeidsinspectie komt af en toe langs en controleert dan onder meer welke chemische middelen gebruikt worden. Kappers zijn, net als de meeste andere zelfstandigen, allergisch voor nodeloze regelgeving en ook goedbedoelde aanbevelingen van hun brancheorganisatie verdwijnen snel in de prullebak als ze te veel tijd of te veel geld kosten. Ze menen bovendien dat er met een griepje best doorgewerkt kan worden en dat er niet te snel te zielig gedaan moet worden.

 

 

Ga hier terug naar de hoofdsite